Ελλάδα

Νέα Θρησκευτικά στα Σχολεία από το Σεπτέμβριο

Νέα Θρησκευτικά στα Σχολεία από το Σεπτέμβριο

Από τον Σεπτέμβριο τα Θρησκευτικά θα διδάσκονται με νέο τρόπο.

A-
A+
05/07/2017 | 10:54

Πλήρης ικανοποίηση εκφράστηκε στο πλαίσιο της Ιεράς Συνόδου για τα νέα Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών, τα οποία δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ πριν λίγες μέρες. “Η Ιεραρχία αψήφησε τις ακραίες φωνές ορισμένων κληρικών και λαϊκών και αποδέχθηκε ομόφωνα τα νέα Προγράμματα” τόνιζε την ίδια ώρα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που σχεδίασε τα προγράμματα, για να τα συζητήσει στη συνέχεια με την αρμόδια επιτροπή της Εκκλησίας. Το ΙΕΠ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία του διαλόγου, ο οποίος πλέον ολοκληρώνεται. Από τον Σεπτέμβριο τα Θρησκευτικά θα διδάσκονται με νέο τρόπο. Οι μαθητές θα έχουν στα χέρια τους ένα “Φάκελο Μαθητή” που συγκρότησε το ΙΕΠ, ενώ ο ρόλος των εκπαιδευτικών -των οποίων οι επιμορφώσεις ήδη έχουν προχωρήσει- αναβαθμίζεται. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην εισήγησή του προς τους ιεράρχες ο μητροπολίτης Ύδρας Εφραίμ (επικεφαλής της επιτροπής της Εκκλησίας για τη διμερή συνεργασία), “χρειάζεται η Πολιτεία να συνδράμει με κάθε τρόπο στο έργο των δασκάλων και των θεολόγων καθηγητών” ώστε να “αξιοποιηθούν καταλλήλως τα παιδαγωγικά και μεθοδολογικά στοιχεία των νέων Προγραμμάτων Σπουδών”.

Αλλαγές

Τα νέα προγράμματα κατά βάση αλλάζουν τη μεθοδολογία διδασκαλίας των Θρησκευτικών, ενώ ενσωματώνουν σειρά επισημάνσεων της Εκκλησίας επί ενδοορθόξων ζητημάτων. Όπως τονίζεται στη σχετική εισήγηση, που ενέκριναν οι ιεράρχες αλλά και η Εκκλησία της Κρήτης, “δεν είναι τόσο η ποσόστωση (πόσο τοις εκατό ορθόδοξα είναι τα νέα Π.Σ.)”, στην οποία βασίζονται οι αλλαγές, αλλά κυρίως “η έκφραση ως ένας τρόπος χρήσεως μιας συγκεκριμένης ορολογίας στα Προγράμματα Σπουδών” και “ο υπάρχων θρησκευτικός συγκριτισμός σε κάποια κείμενα με τον οποίο δεν ξεκαθαρίζεται η διαφοροποίηση μεταξύ των θρησκειών”. Όπως επισήμαναν στην “Α” κύκλοι της Ιεράς Συνόδου, τα νέα Προγράμματα περιλαμβάνουν κατά μέσο όρο 65%-70% ομολογιακό περιεχόμενο, 10%-15% αναφορές σε άλλα χριστιανικά δόγματα και 15%-20% αναφορές σε άλλες θρησκείες ανάλογα με τη σχολική τάξη και την ηλικία των μαθητών.

Τι δεν ικανοποιήθηκε

Εντός της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα διδάσκονται σε κάθε περίπτωση στοιχεία θρησκειολογικά. Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρεται στην εισήγηση του μητροπολίτη Ύδρας, το αίτημα της επιτροπής της Εκκλησίας να φύγει από την Α’ Γυμνασίου η θεματική ενότητα “Ιουδαϊσμός-Ισλάμ-Θρησκευτικές αναζητήσεις και εμπειρίες της μακρινής Ανατολής” δεν ικανοποιήθηκε εξ ολοκλήρου γιατί “τα θρησκειολογικά στοιχεία δεν μπορούν να παρέχονται μόνο στη Β’ Λυκείου”, αλλά “στο πλαίσιο της υποχρεωτικής εκπαιδεύσεως (ώς Γ’ Γυμνασίου) και έτσι έχουμε στοιχειώδη πληροφόρηση από το Δημοτικό και πιο αναλυτική στο Γυμνάσιο”.

Η ολομέλεια της Ιεραρχίας έδωσε κατά πλειοψηφία το “πράσινο φως” στη νέα δομή και στο ανανεωμένο περιεχόμενο σε όλες τις τάξεις από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο – πλην των μητροπολιτών Λήμνου, Βέροιας, Σιδηρόκαστρου, Κέρκυρας, Αλεξανδρούπολης, Δράμας και Καλαβρύτων-Αιγιαλείας που δεν παραβρέθηκαν στη σύνοδο.