Νότια Κρήτη

S.O.S για τη διάβρωση των ακτών Καλαμακίου & Κομμού!

S.O.S για τη διάβρωση των ακτών Καλαμακίου & Κομμού!

Προτεινόμενες λύσεις η μεταφορά άμμου & η κατασκευή κυματοθραυστών.

A-
A+
24/10/2017 | 13:01

Οι μελέτες για την Ακτομηχανική Διερεύνηση Αντιμετώπισης της Διάβρωσης Ακτής Καλαμακίου και Κομμού παρουσιάστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Φαιστού, με εισηγητές τους πλέον ειδικούς.

Βασικός εισηγητής του θέματος ήταν ο κ. Θεοφάνης Καραμπάς, Καθηγητής Παράκτιας Μηχανικής & Τεχνικών Προστασίας Ακτών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, ενώ καίρια ήταν και η εισήγηση του κ. Σάββα Νικολιδάκη, Περιβαλλοντολόγου, Ωκεανογράφου και Ιχθυολόγου.

«Η σημερινή παρουσίαση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας όλων των παρατάξεων», είπε στην εισήγησή του ο Πρόεδρος του Δ. Σ. Γιάννης Νικολακάκης, που παρουσίασε το θέμα, καθώς απουσίαζε ο Δήμαρχος  Γιώργος Αρμουτάκης από τη συνεδρίαση. Ο κ. Νικολακάκης ευχαρίστησε τους Περιφερειακούς Συμβούλους Λάμπρο Καμπουράκη και Έφη Κουτεντάκη που, όπως είπε, «βοήθησαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο να προχωρήσει η διαδικασία». Μια διαδικασία μέσα από την οποία γίνεται προσπάθεια αναβάθμισης ολόκληρου του παραλιακού μετώπου που ξεκινά από την Αγία Γαλήνη και φτάνει ως τους Καλούς Λιμένες.

Ο βασικός εισηγητής  κ. Καραμπάς αλλά και ο κ. Νικολιδάκης τόνισαν στην τοποθέτησή τους ότι η διάβρωση των ακτών είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν δεκάδες περιοχές της χώρας, πολλές μάλιστα ιδιαίτερα έντονα, και οι επιπτώσεις του αυξάνονται με το πέρασμα του χρόνου.

Οι προτάσεις

«Μπορούμε να κάνουμε κατασκευές που θα είναι φιλικές στο περιβάλλον, τουλάχιστον αισθητικά και περιβαλλοντικά πιο κοντά στη φύση», είπε ο κ. Καραμπάς, ο οποίος πρότεινε τρεις «λύσεις», (στην ουσία δύο: τη μεταφορά άμμου και την κατασκευή κυματοθραυστών), αναλυτικά τις εξής:

-Η πρώτη αφήνουμε την κατάσταση ως έχει, με όλες τις προδιαγραφόμενες συνέπειες για το μέλλον.

-Η δεύτερη να γίνει μεταφορά μεγάλης ποσότητας άμμου στις ακτές, για να προστατευθούν. Η άμμος που θα τοποθετηθεί δεν θα πρέπει να είναι από ρηχά νερά, αλλά από βαθειά. Η άμμος θα πρέπει να συμπληρώνεται κάθε δυο χρόνια.

-Η τρίτη αφορά την κατασκευή κυματοθραυστών τόσο στον Κομμό, όσο και στο Καλαμάκι, που θα σταματούν τη δύναμη των κυμάτων. Επίσης μεταφορά ποσότητας άμμου στις ακτές.

Μετά το τέλος της παρουσίασης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Καλαμακίου   Ζαχαρίας Μισυρλάκης ευχαρίστησε όσους κατέβαλαν προσπάθειες για την ολοκλήρωση της μελέτης της ακτής Καλαμακίου και του Κομμού, ανάμεσα τους και την αείμνηστη Αντιπεριφερειάρχη Βιργινία Μανασάκη που δυστυχώς έφυγε νωρίς.

Βήμα-βήμα

Με ανακοίνωση του ο Σύλλογος Επαγγελματικών Καλαμακίου, ανέφερε τα εξής: «Πριν από 3 χρόνια το συμβούλιο επαγγελματιών Καλαμακίου, με προεδρία του Στέλιου Καρανδινού και τα μέλη Μιχάλης Λενιδάκης, Ζαχαρίας Μισυρλάκης , Θανάσης Κτιστάκης, Μιχάλης Τζωρτζακάκης, Σούλα Βιλανάκη, και  Θόδωρος Φραγκιαδάκης, ξεκινήσαμε όλοι μαζί να κάνουμε κάτι καλό για τον τόπο που ζούμε και εργαζόμαστε. Πρώτο θέμα τα αρχαία του Κομμού και η διάβρωση τους από τα κύματα. Δεύτερον, η παραλία στο Καλαμάκι που ναι μεν είναι αμμώδης, αλλά έχει αρκετά σημεία με πλάκες που όταν έχει κύμα είναι δύσκολη η πρόσβαση στην θάλασσα για κολύμβηση . Πήγαμε και βρήκαμε τον καθηγητή Ακτομηχανικής κ  Καραμπά Θεοφάνη και τον Σάββα Νικολιδάκη περιβαλλοντολόγο και συζητήσαμε τι μπορεί να γίνει με τις ακτές μας Καλαμακίου και Κομμού, με πρώτο μέλημα τα αρχαία του Κομμού που διαβρώνονται μέρα με τη μέρα.  Δεύτερο βήμα μας ήταν να πάμε στην Περιφέρεια να το συζητήσουμε με τον κ Αρναουτάκη Σταύρο ο οποίος από την πρώτη στιγμή δέχτηκε το σχέδιο και θέλησε με προθυμία να μας βοηθήσει στο να γίνει η μελέτη των ακτών Καλαμακίου και Κομμού. Αυτή τη στιγμή οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και είμαστε στο στάδιο της αδειοδότησης του έργου αυτού. Αυτά προς ενημέρωση του κόσμου που πρέπει να γνωρίζει, ότι αυτό είναι για καλό του τόπου μας και θα έχει θετική εξέλιξη οικονομική για όλους και όχι μόνο για τον τουριστικό τομέα. Γενικά θα κινήσει την οικονομία στην ευρύτερη περιοχή…».

Στο «κόκκινο» το 65% των ακτών της Κρήτης

Η ακτογραμμή της Κρήτης σε ποσοστό 65,8% αντιμετωπίζει πλέον σοβαρό πρόβλημα διάβρωσης. Μάλιστα, σημαντικό μερίδιο ευθύνης έχουν οι άστοχες επεμβάσεις που γίνονται κατά καιρούς και οι οποίες επιτείνουν αντί να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Η έρευνα αφορά τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην παράκτια ζώνη του νησιού και πραγματοποιήθηκε από επιστημονικές ομάδες του Εργαστηρίου Παράκτιας Έρευνας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Τα στοιχεία για την έκταση του φαινομένου στο νησί είναι αποκαλυπτικά. Για παράδειγμα η παραλία της Σητείας, με μέσο πλάτος 10 μέτρα, έχει ήδη χάσει το 47,6% της έκτασής της. Σημαντικές είναι οι απώλειες και σε άλλες γνωστές παραλίες: στην Ιεράπετρα το 23,8%, στις Γούβες το 20,4%, στο Βάι και στην Αγία Ρούμελη το 17,8%, στην Αμμουδάρα το 11,9%, στη Γεωργιούπολη και στο Ελαφονήσι το 10,2%.

Γιατί είναι τόσο έντονο το πρόβλημα στην Κρήτη; «Στο νησί μας η διάβρωση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε ανθρωπογενείς παράγοντες, σε άστοχες παρεμβάσεις που οδηγούν στην απώλεια των παραλιών», αναφέρει ο διευθυντής Ερευνών στο Εργαστήριο Παράκτιας Ερευνας Νίκος Καμπάνης.

«Ένα “κλασικό” παράδειγμα είναι η κατασκευή ενός τοιχίου που εμποδίζει την αναρρίχηση του κύματος στην ακτή. Ως αποτέλεσμα, η ενέργεια του κύματος εκτονώνεται επιστρέφοντας, παρασύροντας στη θάλασσα την άμμο. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζουν οι παρεμβάσεις στα ποτάμια και τα ρέματα (όπως το μπάζωμά τους), αλλά και στα αρδευτικά φράγματα που συγκρατούν τα φερτά υλικά, εμποδίζοντας τη φυσική αναπλήρωση των ακτών».

Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και η κλιματική αλλαγή. «Η ανύψωση της στάθμης της θάλασσας και η εντατικοποίηση των καιρικών φαινομένων επιτείνουν το φαινόμενο. Οι ακτές της Κρήτης είναι επίσης ευαίσθητες γεωλογικά: έχουν μικρές κλίσεις και μικρόκοκκη άμμο που παρασύρεται εύκολα», λέει ο κ. Καμπάνης.

Η έρευνα του ΙΤΕ (πρόγραμμα ΑΚΤΑΙΑ) έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς αφορά ένα νησί σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένο από τον τουρισμό. Στο πλαίσιο της έρευνας επελέγησαν 93 παραλιακές περιοχές στις οποίες έγιναν ειδικότερες μετρήσεις, ενώ καταγράφηκαν και όλες οι παρεμβάσεις στον αιγιαλό.

«Το κύριο μέρος της τουριστικής υποδομής βρίσκεται στην παράκτια ζώνη. Επομένως δεν είναι εύκολο να μιλήσουμε για στρατηγικές λύσεις, ούτε να πάρουμε… μια μπουλντόζα και να κατεδαφίσουμε τα πάντα», λέει ο κ. Καμπάνης. «Στο σημείο που βρισκόμαστε, τα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπίζονται μόνο κατά περίπτωση».