Νότια Κρήτη

«Παρέλαση» στις Μοίρες του χθες… (φωτογραφίες)

«Παρέλαση» στις Μοίρες του χθες… (φωτογραφίες)

Με το φακό του Αρτέμη Ρουβάκη.

A-
A+
25/03/2021 | 8:30

Επιμέλεια: Στέλιος Ζωγραφάκης

Η κοσμοπλημμύρα στον κεντρικό δρόμο των Μοιρών, ανήμερα εορτασμού εθνικής επετείου, -στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, εποχή λήψης των φωτογραφιών που δημοσιεύουμε- δείχνει πόσο «αγκάλιαζε» ο κόσμος της περιοχής τις εκδηλώσεις, ανεξαρτήτως βεβαίως του ότι η μεγάλη συμμετοχή αρχών επισήμων και… δημοσίων υπαλλήλων επιβαλλόταν κατά κάποιο τρόπο και από την «εθνοσωτήριο»  κυβέρνηση- μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε ακόμα στα χρόνια της δικτατορίας…

Στην εξέδρα επισήμων ο αείμνηστος Μητροπολίτης Τιμόθεος.

Τα σημεία στον κεντρικό δρόμο της κωμόπολης-έδρας του Δήμου Φαιστού, που απαθανατίστηκαν από το φακό του Αρτέμη Ρουβάκη –πατέρα του Γιώργου Ρουβάκη της «Rouvakis Photography & Films»- είναι, με μια προσεκτική παρατήρηση, εύκολα αναγνωρίσιμα.

Ο νεαρός τότε φωτογράφος Αρτέμης Ρουβάκης στο εργαστήριο του τη δεκαετία του 60

«Νεωτερισμοί»

Στην εξέδρα των επισήμων -που έχει στηθεί μπροστά στους «Νεωτερισμούς Καμαριανάκη» και δίπλα στο Καφενείο Διακάκη- ακριβώς απέναντι από την σημερινή Εθνική Τράπεζα- διακρίνονται ο αείμνηστος Μητροπολίτης Τιμόθεος και ο τότε Δήμαρχος Μοιρών Μπριλάκης, αριστερά, με τα μαύρα γυαλιά. Στα ενσταντανέ διακρίνονται και διαφημιστικές αναφορές της εποχής. Η τέντα του Καφενείου Διακάκη είναι προφανώς μια προσφορά των  «Αναψυκτικών Θαύμα» καθώς η φίρμα αναγράφεται πάνω της. Στη φωτογραφία με τους παρελαύνοντες Χωροφύλακες μια πινακίδα διαφημίζει «Οικόπεδα Π. & Ν. Τσίγκος-Γενικός Αντιπρόσωπος Κρήτης Ιωάννης Ξεκαρδάκης. Τηλ. 2469» (βρίσκεται ακριβώς στη θέση της σημερινής Ψησταριάς «Ηρακλής») ενώ δίπλα του μόλις διακρίνεται η ταμπέλα «Πετρόπουλος», της γνωστής οικογένειας Υαλικών & Ειδών σπιτιού που συνεχίζει να δραστηριοποιείται στον ίδιο δρόμο σε άλλο σημείο, και παραδίπλα το κατάστημα Γενικού Εμπορίου του Γεωργίου Ζαχ. Καμπουράκη που διετέλεσε Δήμαρχος Μοιρών. Σε άλλη φωτό μόλις διακρίνεται η ταμπέλα του Ζαχαροπλαστείου «Εμμ. Στρατιδάκη» (που ασφαλώς θα είχε… άφθονη πελατεία τη συγκεκριμένη μέρα, όπως και όλα τα υπόλοιπα ζαχαροπλαστεία και καφενεία) ενώ λίγο παρακάτω η πινακίδα «FINA» οριοθετεί τη θέση του Πρατηρίου Υγρών Καυσίμων του Συριανού, μπροστά στο Δημαρχείο Φαιστού όπου σήμερα βρίσκεται Κρεοπωλείο.

Μια πραγματική κοσμοπλημμύρα.

Ο φωτογράφος

Με καταγωγή από τις Φλαθιάκες Δήμου Γόρτυνας, ο Αρτέμης Ρουβάκης ήρθε στα 15 του μόλις χρόνια στις Μοίρες «για να μάθει μια τέχνη»… κυριολεκτικά όμως, αφού τελικά ασχολήθηκε με την τέχνη της φωτογραφίας παίρνοντας το έναυσμα από τον φωτογράφο της περιοχής Ευτύχιο Ζαχαριουδάκη, για να συνεχίσει στο Φωτογραφείο «OSCAR» στο Ηράκλειο έως το 1966. Το 1960 άνοιξε δικό του φωτογραφείο στο Ασήμι (το οποίο διατήρησε μέχρι και το 1985), ενώ το 1966 δημιούργησε το κεντρικό του Φωτογραφείο-Εργαστήριο στις Μοίρες. Με την εμφάνιση των έγχρωμων φωτογραφιών το 1968, το εργαστήριό του είναι ένα εκ των τριών πρώτων συνολικά σε όλη την Κρήτη που αγοράζουν έγχρωμα μηχανήματα. Ο Αρτέμης Ρουβάκης ταυτίστηκε με τη… μαθητιώσα νεολαία του τόπου μας αφού από τις αρχές του 1960 και για πολλές δεκαετίες, απαθανάτισε με τον φακό του σχεδόν όλους τους μαθητές της Μεσαράς αλλά και άλλων περιοχών της Κρήτης, στις κλασικές αναμνηστικές φωτό κάθε σχολικής χρονιάς. Το 1995 που αρχίζει η ψηφιακή εποχή, το εργαστήριο του φέρνει το πρώτο ψηφιακό μηχάνημα στην περιοχή. Άξιος συνεχιστής του Αρτέμη Ρουβάκη είναι ο γιός του Γιώργος τον οποίο και ευχαριστούμε για την παραχώρηση του φωτογραφικού υλικού που δημοσιεύουμε από το αρχείο του πατέρα του.