Εκπαίδευση

Φωνολογική διαταραχή και Άρθρωση

Φωνολογική διαταραχή και Άρθρωση

Από την: Λιάνα Φιτσάκη, Λογοθεραπεύτρια -Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων

A-
A+
18/10/2022 | 7:00

Η φωνολογική διαταραχή έχει να κάνει με την αντίληψη του ήχου. Το παιδί μπορεί να παράγει σωστά μεμονωμένα το φώνημα, όμως σε κάποιες λέξεις ή μέσα στην πρόταση μπορεί να το μπερδέψει με κάποιο άλλο, π.χ. μπορεί να πει μεμονωμένα τον ήχο «θ», θα πει όμως φέση αντί για θέση. Έτσι, συστηματικά η ομιλία του παιδιού απλοποιείται.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκατάληπτη ομιλία, ανάλογα πάντα με την έκταση των φωνολογικών διαδικασιών, δηλαδή πόσα και ποια λάθη κάνει το παιδί καθώς μιλάει.

Συνήθως οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν το παιδί όταν μιλάει ή το καταλαβαίνουν κυρίως οι γονείς, καθώς μιλάει όπως θα μιλούσε ένα παιδί αρκετά μικρότερης χρονολογικής ηλικίας. Στην φωνολογική διαταραχή δεν υπάρχει κάποιο ανατομικό ή νευρολογικό πρόβλημα και τόσο οι κινήσεις των αρθρωτών, όσο και οι στοματοπροσωπικές δεξιότητες καθώς και οι δεξιότητες κινήσεων κατόπιν εντολής εκτελούνται φυσιολογικά.

Ένα παιδί με φωνολογική διαταραχή εμφανίζει μερικές από τις παρακάτω φωνολογικές διεργασίες:

  • Πτώση φωνήματος ή ολόκληρης συλλαβής (λέφωνο αντί τηλέφωνο)
  • Αντικαταστάσεις φωνημάτων (φάλασσα αντί θάλασσα)
  • Αναδιπλασιασμούς (τουτί αντί κουτί)
  • Απλοποιήσεις συμπλεγμάτων (κεβάτι αντί κρεβάτι)
  • Μεταθέσεις και μετακινήσεις (γογρόνα αντί γοργόνα)
  • Ηχητική αρμονία (νανάνα αντί μπανάνα)

Αν παρατηρούνται κάποια από τα παραπάνω σε κάποιο παιδί πρέπει να γίνει αξιολόγηση και στη συνέχεια η οργάνωση θεραπευτικού πλάνου. Μπορείτε να καλέσετε στο 28920-29125 ή 6983779859 για να πραγματοποιήσουμε μία δωρεάν αξιολόγηση. Καθώς όσο πιο έγκαιρα ενταχθεί σε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα, τόσο καλύτερη θα είναι η θεραπευτική του πορεία και εξέλιξη. Τα φωνολογικά προβλήματα στην προσχολική ηλικία μπορεί να επηρεάζουν τη σχολική επίδοση και σχετίζονται με μαθησιακές δυσκολίες. Είναι σημαντικό οι δυσκολίες να αντιμετωπιστούν πριν το παιδί πάει στην Α’ Δημοτικού, επειδή τα προβλήματα του προφορικού λόγου μπορεί να επηρεάσουν το γραπτό λόγο-να γράφει όπως μιλάει. Επιπροσθέτως, το παιδί θα αισθάνεται καλύτερα  διότι, συχνά οι συμμαθητές κοροϊδεύουν όποιον κάνει φωνολογικά λάθη, επηρεάζοντας έτσι την αυτοεκτίμηση του.