Πολιτική

Μεσαρά & Κρητικός Νότος θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση στο Αεροδρόμιο!

Μεσαρά & Κρητικός Νότος θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση στο Αεροδρόμιο!

Εσπερίδα στο Πολύκεντρο των Μοιρών

A-
A+
09/04/2025 | 8:06

Ποιό είναι το πρώτο συμπέρασμα που προέκυψε από την Εσπερίδα στις Μοίρες με θέμα την «Σύνδεση του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι με τη Μεσαρά»; Πως ο αυτός ο δρόμος… έχει πολύ δρόμο, “μετ’ εμποδίων”, γραφειοκρατικών και χρηματοδοτικών, κάτι που σημαίνει πως οι Δήμοι, οι Φορείς και ο κόσμος του Κρητικού Νότου θα πρέπει να δώσουν μάχη ώστε η απαραίτητη οδική σύνδεση μας με το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο των τελευταίων χρόνων να μην…χάσει το δρόμο προς την υλοποίηση!

Όπως τονίστηκε εξαρχής, η συζήτηση δεν αφορούσε μόνο ένα μεγάλο έργο υποδομής αλλά το ίδιο το μέλλον της Μεσαράς και ευρύτερα του νότιου άξονα της Κρήτης.

Η κατασκευή του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου συνιστά ένα από τα πλέον εμβληματικά αναπτυξιακά έργα, ενισχύοντας τον τουρισμό, τις μεταφορές και την τοπική οικονομία. Εξ ου και η δημιουργία σύγχρονων  οδικών υποδομών που θα εξασφαλίσουν την ομαλή σύνδεση του αεροδρομίου με την περιοχή του Ηρακλειώτικου & Ρεθυμνιώτικου νότου αποτελεί ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας.

Συμμετέχοντες: Στην Εσπερίδα, το βράδυ της Παρασκευής 4 Απριλίου, στο Πολύκεντρο Μοιρών, συμμετείχαν οι Δήμαρχοι Φαιστού Γρηγόρης Νικολιδάκης και Γόρτυνας Μιχάλης Κοκολάκης, Αρχανών Αστερουσίων Μανώλης Κοκοσάλης, όσον αφορά το νότο του Ηρακλείου και Αμαρίου Παντελής Μουρτζανός & Αγίου Βασιλείου Γιάννης Ταταράκης όσον αφορά το νότιο Ρέθυμνο, ενώ το παρών έδωσε και ο Δήμαρχος του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, όπου κατασκευάζεται  το Νέο Αεροδρόμιο, Βασίλης Κεγκέρογλου.


Χαιρετισμοί: Χαιρετισμό απέστειλαν, μέσω Επιστολής, καθώς δεν μπορούσαν να παραστούν λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, οι βουλευτές Μάξιμος Σενετάκης(ΝΔ), Ελένη Βατσινά (ΠΑΣΟΚ), Χάρης Μαμουλάκης (ΣΥΡΙΖΑ) και ο Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης στο Δήμο Φαιστού Γιάννης Μαθιουδάκης. Ωστόσο, όπως ανακοινώθηκε, στο κλείσιμο της βραδιάς, από το βήμα της εκδήλωσης “Δεν κατέστη εφικτό, λόγω του χρόνου, να διαβαστεί η επιστολή τους”.
Στο Πολύκεντρο βρέθηκαν πολλά στελέχη της Αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι φορέων, επαγγελματίες του τουρισμού, κ.α.

Το πάνελ: Στο πάνελ συμμετείχαν οι: Νίκος Σκουλάς, Αντιπεριφερειάρχης Συντονισμού & Υποστήριξης Τεχνικών Έργων,
Γιώργος Ταβερναράκης, Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης και Πολιτικός Μηχανικός,
Ευτύχης Βαρδουλάκης, που ήρθε από Αθήνα, να παρουσιάσει τα στοιχεία σχετικής μελέτης, Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός  Διαχειριστής της “ΤΟ.Π.Π.Ο.Σ. Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε.” και Γιώργος Αγαπάκης,
τέως Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, τώρα είναι στην Περιφέρεια στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων.

Ομιλητές: Το λόγο πήραν οι παρόντες Δήμαρχοι, οι Βουλευτές Λευτέρης Αυγενάκης, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης (Ν.Δ.), Φραγκίσκος Παρασύρης (ΠΑΣΟΚ), και
ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος & Χωροταξίας Νίκος Ξυλούρης (εκπροσωπώντας τον Περιφερειάρχη που απουσίαζε στα Χανιά στο Πανελλήνιο Συνέδριο Περιφερειακού Τύπου).

Δια ταύτα: Όπως ανέφερε ο Δήμαρχος Φαιστού, στο κλείσιμο της εκδήλωσης “Το τελικό συμπέρασμα νομίζω είναι ότι τα πράγματα σε ένα βαθμό, ίσως, να είναι καλύτερα από αυτά που τα περιμέναμε. Τα περιμέναμε αρκετά χειρότερα, αλλά θεωρώ ότι τουλάχιστον ένα σημαντικό βήμα έχει γίνει. Παρακαλώ τους βουλευτές της συμπολίτευσης να μας βοηθήσουνε και να πιέσουμε στο Υπουργείο Υποδομών και να δοθούνε οι παρατάσεις, ώστε να μπορούμε να χουμε τις δυο μελέτες που είναι ώριμες να ολοκληρωθούνε. Να πιέσουμε για να δοθούνε τα χρήματα για να ολοκληρωθεί η μελέτη μέχρι το Αεροδρόμιο-που πιστεύω ότι δεν είναι και κανένα κόστος τεράστιο. Το τελικό συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο, τουλάχιστον έγινε μια σοβαρή εκκίνηση σήμερα-ήτανε μια σημαντική συνάντηση και πιστεύω ότι στην επόμενη που θα κάνουμε -γιατί θα ξανακάνουμε, δεν πρόκειται να το αφήσουμε το θέμα έτσι, αυτό είναι ξεκάθαρο- να χουμε προχωρήσει. Εμείς τουλάχιστον, οι Δήμαρχοι Φαιστού & Γόρτυνας μαζί και με τον Δήμαρχο Αρχανών Αστερουσίων Μανώλη Κοκοσάλη, θα κοιτάξουμε μήπως μπορούμε να τα βάλουμε στην Επιτροπή Τεχνικών Υποδομών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων-ΚΕΔΕ, μια που τυχαίνει και οι τρεις Δήμαρχοι να είμαστε στην ίδια Επιτροπή”.

Μελέτες:  Σημειώνεται ότι η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας έχει υπογράψει συμβάσεις για την εκπόνηση μελετών για τις παρακάμψεις σε Μοίρες και Τυμπάκι-έργα που θα “κουμπώσουν” με την όλη οδική σύνδεση προς το Νέο Αεροδρόμιο. Ο σχεδιασμός των μελετών αφορά την παράκαμψη του Τυμπακίου από το Δέλτα του Κόκκινου Πύργου έως τον Κόμβο προς Βώρους μήκους περίπου πέντε χιλιομέτρων. Επιπλέον η παράκαμψη των Μοιρών μήκους επτά περίπου χιλιομέτρων σχεδιάζεται περίπου από το μηχανοστάσιο της «Λατομικής» έως τον κόμβο του νέου δρόμου Ηράκλειο – Μεσαρά που καταλήγει στο Καστέλι Γόρτυνας.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκπονεί μελέτη για το τμήμα από το Καστέλι Γόρτυνας έως τον Κόμβο στα Πρωτόρια. Πρόκειται για νέα πεδινή χάραξη μήκους περίπου 23 χιλιομέτρων που θα αποφεύγει τους οικισμούς Γκαγκάλες, Στόλοι, Λούρες και Ασήμι. Το τμήμα από Κόμβο Πρωτορίων έως το Ροτάσι μήκους περίπου τριών χιλιομέτρων έχει κατασκευαστεί από παλαιότερη παρέμβαση, που παρακάμπτει τον σημαντικό οικισμό του Πύργου.

Απομένει χωρίς μελέτη και σχεδιασμό το τμήμα από το Ροτάσι έως τον Κόμβο Μάρθας – Καραβάδω, στο σημείο δηλαδή που καταλήγει το κατασκευασμένο τμήμα Ηράκλειο – Βιάννος. Για το τμήμα αυτό, μήκους περίπου 18 χιλιομέτρων, δεν υπάρχει ούτε μελέτη αλλά ούτε και σχεδιασμός του αρμόδιου Υπουργείου.
Το τμήμα του δρόμου από το Καστέλι Γόρτυνας έως τον Κόμβο Μάρθας- Καραβάδω, μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, έχει χαρακτηριστεί διευρωπαϊκό δίκτυο και μπορεί να αντλήσει ευκολότερα χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους.

Συμπερασματικά, η παράκαμψη Τυμπακίου και Μοιρών καθώς και το τμήμα από Καστέλι Γόρτυνας έως Κόμβο Πρωτορίων είναι σε φάση μελετών οι οποίες θα ολοκληρωθούν σε προσδιορισμένο χρονικό ορίζοντα. Αντίθετα, χρειάζεται πολιτική βούληση και αγώνας διεκδίκησης για την εκπόνηση μελέτης νέου δρόμου από το Ροτάσι έως τον Κόμβο Μάρθας.
Όλος αυτός ο σχεδιασμός αφορά τμήματα του «Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης», η κατασκευή του οποίου προβλέπεται από τον Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Κρήτης, με ορίζοντα το 2030.